Gott nytt 2009!... så gott som det kan bli

Hej lilla sandkorn!

Julen är över, nyår är över och et nytt år har börjat. 2009.

Ska jag börja med klyschan, ”Nytt år är en ny chans”, och faktiskt mena det, eller ska jag börja med att ett nytt år för tillfället känns som raka motsatsen?
Jag tror nog att jag börjar med raka motsatsen. För det är precis så jag känner just nu.

Ett nytt år. Nya dagar. Nya datum, nya månader. Samma problem.

I många sammanhang så får man en ny chans i det mesta. Eller i alla fall så får man känslan av att man får en ny chans. Problemen med nyår är själva sanningen, som inte dyker upp förens i januari, februari, då jobb och skola, fritids och aktiviteter, skjutsa och lämna börjar igen, som vanligt, precis som alla andra år.
Under nyår ger man sig själv löften om att ändra på matvanor (gå ner i vikt?), börja på någon kul aktivitet, lägga sig tidigare, läsa mer böcker, osv... Lita på mig, hur mycket du än lovar på nyår, så kommer det inte hända.
Först och främst; du ger nyårslöften för att det är tradition, nödvändigheten av löftet kommer först i andra hand. Två: du ger ofta löften som är drömmar, och någonting du alltid har velat uppnå, och inte någonting nytt och spännande som är nytt endast för det kommande året. Tre; om du tänker efter, så är de flesta löften nästan identiska till de du lade förra året, därför att du inte uppnådde det målet då. Fyra; de nyårslöften du lägger, är ofta lite ironiska, t.ex. att du ska bli miljonär på lotto. Om det är femtionde gången du lägger ett exakt sånt löfte eller liknande, så ska du kanske börja tänka i nya banor? Ringer det inte en liten klocka som säger att det är dags att börja ändra på någonting?

Jag tar inte nyår på allvar. Fyrverkerier är kul, champagnen känns lyxig, och kyssen från den man älskar känns som ny, annars är det inget särskilt. Det enda löftet jag alltid lägger på nyår är; Jag lovar mig själv att inte lova. Det är det enda löftet som är enklast att hålla, eftersom löften är svåra att hålla.

De som ändå tar priset mest är såklart politiker och journalister, sittandes på rövarna, skrivandes om hur det nya året kommer att bli. Rubrikerna som tydligen ska locka till läsare lyder "SÅHÄR BLIR DITT 2009!", med exakta ord. Dessutom finns det folk som är dumma nog att köpa tidningen. Vid de flesta fall kanske det som skrivits sker, logiskt tänkande utifrån det förra året är ju inte svårt. Men så länge det egentligen inte är en spåtant med bevisad talang går inte jag på det.

Det enda som händer vid nyår är att man blir ett år äldre, det förra året biter kvar i nackskinnet, och nyårslöftet är exakt likadant.

Men jag ska vara trevlig ändå. Så jag önskar dig ett Gott Nytt 2009!

Hej hopp kaninsnopp...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0